Lehen Hezkuntzako Curriculum Lotura
1) 1) FUNTSEZKO GAITASUNAK ETA DESKRIBATZAILEAK.
HERRITARREN GAITASUNA
- HG2. Aztertu (...) jarduera komunitarioetan parte hartuz, (...) garapen jasangarria eta munduko herritartasuna lortzea.
- HG3. Oinarrizko eta gaur egungo arazo etikoak ulertzen eta aztertu, norberaren eta besteen balioak kritikoki kontuan hartuz, eta bere iritziak garatuz eztabaida moralari elkarrizketaren, argudioen, errespetuaren eta edozein diskriminazio edo indarkeriaren aurkako jarreraren bidez aurre egiteko.
- HG4. Elkarrekiko mendekotasuneko, ekomendekotasuneko eta tokiko jarduketen eta jardun globalen arteko konexioko harreman sistemikoak ulertu, eta, modu kontzientean eta arrazoituan, bizimodu jasangarria eta ekosozialki arduratsua hartu.
GAITASUN EKINTZAILEA
- GE1. Beharrak eta aukerak aztertu eta erronkei ikuspegi kritikoz egiten aurre, haien jasangarritasunaren balantzea eginez eta ingurunean izan dezaketen inpaktua baloratuz, ideia eta soluzio berritzaileak, etikoak eta jasangarriak aurkezteko, eremu pertsonalean, sozialean, hezkuntzakoan eta profesionalean balioa sortzera bideratuak.
- GE3. Ideiak eta irtenbide baliotsuak sortzeko eta erabakiak hartzeko prozesua modu arrazoituan garatu, plangintza- eta kudeaketa-estrategia arinak erabiliz, eta egindako prozesuari eta lortutako emaitzari buruz hausnartu, prototipo berritzaileak eta baliozkoak sortzeko prozesua burutzeko, esperientzia ikasteko aukera gisa hartuta.
MATEMATIKARAKO GAITASUNA ETA ZIENTZIARAKO , TEKNOLOGIARAKO ETA INGENIARITZARAKO GAITASUNA (STEM)
- STEM5. Zientifikoki oinarritutako ekintzak abiarazi (...) ingurumena sustatzeko eta zaintzeko; eta etika- eta segurtasun-printzipioak aplikatu ingurune hurbila modu jasangarrian eraldatzeko proiektuak egitean, inpaktu globala baloratuz eta kontsumo arduratsua eginez.
2) IKASLEEN IRTEERA-PROFILA
IKASLEEN IRTEERA-PROFILA OINARRIZKO IRAKASKUNTZA AMAITZEAN
- DJarrera arduratsua garatzea, ingurumenaren degradazioaz jabetzen direnean, horiek eragiten dituzten kausen ezagutzan oinarrituta , ikuspegi sistemiko batetik , tokikoa zein globala izana.
- Kontsumo arduratsuarekin lotutako alderdiak identifikatzea , eta norberaren eta norberaren ondasunean dituen ondorioak, premiak eta gehiegikeriak.
3) CURRICULUM-ARLOAK
| NATURA , GIZARTE ETA KULTURA INGURUNEAREN EZAGUTZA | |
|---|---|
| Oinarrizko jakintzak | |
| 2 . ZIKLOA | 3 . ZIKLOA |
| A. Kultura zientifikoa | |
| 1. IJarduera zientifikoaren hastapenak. | |
| Zientzia eta teknologiarekin lotutako iraganeko aurrerapenak, gure gizartea eraldatzen lagundu dutenak | Gizartearen bilakaera ulertzeko, matematikan, zientzian, ingeniaritzan eta teknologian egindako aurrerapenen arteko erlazioa esparru zientifiko-teknologikoan. |
| Zientziaren eta teknologiaren erabilerak duen garrantzia norberaren ekintzen kausak ulertzen laguntzeko , erabaki arrazoituak hartzeko eta zereginak modu eraginkorragoan egitea. | Zientzia, teknologia eta ingeniaritza giza jarduera gisa. |
| 2. Bizitza gure planetan | |
| Gizakiaren eta ekosistemen arteko harremana, gizartearen beharrak asetzeko. Gure planetako baliabide naturalen erabilera onen eta txarren adibideak, eta haien ondorioak. | |
| 3. Materia, indarrak eta energia. | |
| Energia berriztagarrien eta berriztaezinen iturriaketa gizartearen garapen jasangarriari egiten dioten ekarpenean duten eragina. | |
| B. Teknologia eta digitalizazioa | |
| 1. Ikaskuntza-ingurune pertsonala digitalizatzea. | |
| Gailu eta baliabide digitalak hezkuntza-testuinguruaren beharren arabera. | |
| C. Sozietateak eta lurraldeak | |
| 4. Kontzientzia ekosoziala. | |
| Klima-aldaketa. Klima-aldaketaren kausen eta ondorioen hastapenak. | Klima-aldaketa tokikotik globalera: kausak eta ondorioak. Arintzeko eta egokitzeko neurriak. |
| Ekosistema naturalen eraldaketa eta degradazioa giza ekintzaren bidez. Natura babestea eta kontserbatzea. | Erantzukizun ekosoziala. Ekomendekotasuna, interdependentzia eta pertsonen , gizarteen eta ingurune naturalaren arteko erlazioa. |
| RErantzukizun ekosoziala. Ekodependentzia eta pertsonen, gizarteen eta natura-ingurunearen arteko interdependentzia. | Garapen jasangarria. Giza jarduera espazioan eta baliabideen ustiapenean. |
| Bizimodu jasangarria. Kontsumo eta ekoizpen arduratsua uraren eta energiaren erabilera eraginkorra eta hondakinen prebentzioa eta kudeaketa. | Garapen jasangarria. Giza jarduera espazioan eta baliabideen ustiapenean. Garapen Iraunkorreko Helburuak.. |
| Hiri Agenda. Hiri-garapen jasangarria. Hiria bizikidetza-espazio gisa. | |
| Bizimodu jasangarria: planetaren mugak eta baliabideen agortzea. Aztarna ekologikoa. | |
| BALIO ZIBIKOETAN ETA ETIKOETAN HEZTEA | |
|---|---|
| OINARRIZKO JAKINTZAK BAKARRIK 3 . ZIKLOA |
|
| C. Garapen jasangarria eta ingurumen-etika. | |
| Pertsonok naturan dugun ekintza. Ekosistemak eta gizarteak: interdependentzia, ekodependentzia eta interrelazioa . |
|
| Planetaren mugak eta klima-aldaketa . | |
| Planeta babestu eta zaintzeko betebehar etikoa eta lege-betebeharra. | |
|
Garapen Jasangarriaren Helburuak lortzeko ohiturak eta jarduerak. Kontsumo arduratsua. Lurzoruaren, airearen, uraren eta energiaren erabilera jasangarria. Mugikortasun segurua, osasungarria eta jasangarria. Hondakinen prebentzioa eta kudeaketa. |
| HEZKUNTZA ARTISTIKOA | |
|---|---|
| Oinarrizko jakintzak 2 . ETA 3 . ZIKLOA |
|
| B. Sorrera eta interpretazioa. | |
| Sormen-prozesuaren faseak: plangintza, interpretazioa eta esperimentazioa. | |
| Prozesuarekiko zein azken produktuarekiko interesa eta balorazioa ekoizpen plastikoetan eta ikus-entzunezko produkzioetan. | |
| C. Arte plastiko, bisual eta ikus-entzunezkoak. | |
| Adierazpen plastikoko eta bisualeko bitartekoak, euskarriak eta materialak. Bi dimentsioko eta hiru dimentsioko teknikak marrazkietan eta modelatuetan. |