Vinculació curricular primària
1) COMPETÈNCIES CLAU I DESCRIPTORS.
COMPETÈNCIA CIUTADANA
- CC2. Analitza (…) participant en activitats comunitàries, (…) el desenvolupament sostenible i l'èxit de la ciutadania mundial.
- CC3. Comprèn i analitza problemes ètics fonamentals i d'actualitat, considerant críticament els valors propis i aliens i desenvolupant judicis propis per afrontar la controvèrsia moral amb actitud dialogant, argumentativa, respectuosa i oposada a qualsevol mena de discriminació o violència .
- CC4. Comprèn les relacions sistèmiques d'interdependència, ecodependència i interconnexió entre actuacions locals i globals i adopta, de manera conscient i motivada,un estil de vida sostenible i ecosocialment responsable. li>
COMPETÈNCIA EMPRENEDORA
- CE1. Analitza necessitats i oportunitats i afronta reptes amb sentit crític, fent balanç de la seva sostenibilitat, valorant l'impacte que puguin suposar a l'entorn, per presentar idees i solucions innovadores, ètiques i sostenibles, dirigides a crear valor en l'àmbit personal, social, educatiu i professional.
- CE3. Desenvolupa el procés de creació d'idees i solucions valuoses i pren decisions, de manera raonada, utilitzant estratègies àgils de planificació i gestió, i reflexiona sobre el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme el procés de creació de prototips innovadors i de valor, considerant l'experiència com una oportunitat per aprendre.
COMPETÈNCIA MATEMÀTICA I COMPETÈNCIA EN CIÈNCIA, TECNOLOGIA I ENGINYERIA (STEM)
- STEM5. Emprèn accions fonamentades científicament per promoure (…) i preservar el medi ambient; i aplica principis d'ètica i seguretat en la realització de projectes per transformar el seu entorn proper de forma sostenible, valorant-ne l'impacte global i practicant el consum responsable.
2) PERFIL DE SORTIDA DE L'ALUMNAT
PERFIL DE SORTIDA DE L'ALUMNAT EN ACABAR L'ENSENYAMENT BÀSIC
- Desenvolupar una actitud responsable a partir de la presa de consciència de la degradació del medi ambient (…) basada en el coneixement de les causes que la provoquen, agreugen o milloren, des d'una visió sistèmica, tant local com global.
- Identificar els diferents aspectes relacionats amb el consum responsable, valorant-ne les repercussions sobre el bé individual i comú, jutjant críticament les necessitats i els excessos.
3) ÀREES CURRICULARS
| CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL, SOCIAL I CULTURAL | |
|---|---|
| Sabers bàsics | |
| 2n CICLE | 3r CICLE |
| A. Cultura científica | |
| 1. Iniciació a l'activitat científica. | |
| Avenços en el passat relacionats amb la ciència i la tecnologia que han contribuït a transformar la nostra societat | La relació entre els avenços en matemàtiques, ciència, enginyeria i tecnologia per comprendre l'evolució de la societat en l'àmbit cientificotecnològic. |
| La importància de l'ús de la ciència i la tecnologia per ajudar a comprendre les causes de les pròpies accions, prendre decisions raonades i realitzar tasques de forma més eficient. | La ciència, la tecnologia i l'enginyeria com a activitats humanes. |
| 2. La vida al nostre planeta | |
| Relació de l'ésser humà amb els ecosistemes per cobrir les necessitats de la societat. Exemples de bons i mals usos dels recursos naturals del nostre planeta i les seves conseqüències. | |
| 3. Matèria, forces i energia. | |
| Les fonts d'energies renovables i no renovables i la seva influència en la contribució al desenvolupament sostenible de la societat. | |
| B. Tecnologia i digitalització | |
| 1. Digitalització de l'entorn personal d'aprenentatge. | |
| Dispositius i recursos digitals d'acord amb les necessitats del context educatiu. | |
| C. Societats i territoris | |
| 4. Consciència ecosocial. | |
| El canvi climàtic. Introducció a les causes i conseqüències del canvi climàtic. | El canvi climàtic de l'àmbit local al global: causes i conseqüències. Mesures de mitigació i adaptació. |
| La transformació i degradació dels ecosistemes naturals per l'acció humana. Conservació i protecció de la natura. | Responsabilitat ecosocial. Ecodependència, interdependència i interrelació entre persones, societats i medi natural. |
| Responsabilitat ecosocial. Ecodependència i interdependència entre persones, societats i medi natural. | El desenvolupament sostenible. L'activitat humana sobre l'espai i l'explotació dels recursos. |
| Estils de vida sostenible. El consum i la producció responsables, l'ús eficient de l'aigua i l'energia i la prevenció i la gestió dels residus. | El desenvolupament sostenible. L'activitat humana sobre l'espai i l'explotació dels recursos. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible. |
| Agenda urbana. El desenvolupament urbà sostenible. La ciutat com a espai de convivència. | |
| Estils de vida sostenible: els límits del planeta i l'esgotament de recursos. L'empremta ecològica. | |
| EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I ÈTICS | |
|---|---|
| SABERS BÀSICS NOMÉS 3r CICLE |
|
| C. Desenvolupament sostenible i ètica ambiental. | |
| L'acció humana a la natura. Ecosistemes i societats: interdependència, ecodependència i interrelació . |
|
| Els límits del planeta i el canvi climàtic . | |
| El deure ètic i l'obligació legal de protegir i tenir cura del planeta. | |
|
Hàbits i activitats per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible. El consum responsable. L'ús sostenible del sòl, l'aire, l'aigua i l'energia. La mobilitat segura, saludable i sostenible. La prevenció i la gestió dels residus. |
| EDUCACIÓ ARTÍSTICA | |
|---|---|
| Sabers bàsics 2n i 3r CICLE |
|
| B. Creació i interpretació. | |
| Fases del procés creatiu: planificació, interpretació i experimentació. | |
| Interès i valoració tant pel procés com pel producte final en produccions plàstiques i audiovisuals. | |
| C. Arts plàstiques, visuals i audiovisuals. | |
| Mitjans, suports i materials d'expressió plàstica i visual. Tècniques bidimensionals i tridimensionals en dibuixos i modelatges. |